donderdag 16 oktober 2008

West-Europa, Millau achterna

Wie nog geen kennis heeft gemaakt met Millau, verwijs ik graag naar mijn posting van 14/10/2008.Het komt hier op neer dat door het neerplanten van een gigantische brug er nu niet meer door Millau wordt gereden maar erover. Maar dit is niet de enige brug die gebouwd is. Ondanks de diepe crisis worden er vandaag veel figuurlijke bruggen gebouwd. Hiermee doel ik op de Bric-landen. In tegenstelling tot Europa hebben deze landen een enorme toekomst.
Ik ben altijd trots geweest op West-Europa. Het sociaal-conservatieve kapitalisme lag mij beter dan het rauwe kapitalisme in Amerika en van het communisme had ik sowieso een aversie. Het verleden heeft echter bewezen dat een ééngemaakt groot land meer kansen heeft. Ook al zijn zijn onderdanen intellectueel de mindere.
Europa is ziek. Door de verdeeldheid, na 2 mislukte pogingen om een grondwet goed te keuren, door de slechte bevolkingspiramide en door de schaarste aan grondstoffen is Europa kwetsbaar. Zeer kwetsbaar.
De nieuwe bruggen die door China, India en andere opkomers gebouwd worden, zouden wel eens over Europa heen gelegd kunnen worden, waarbij men deze laatste links laat liggen, net zoals Millau overkomen is.
Welke toekomst dichten jullie Europa toe in het nieuwe wereldbeeld dat zich razendsnel aan het vormen is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten