vrijdag 17 oktober 2008

Mobistar, het saaiste aandeel allertijden

Mobistar, een dochteronderneming van France Telecom is in Belgiƫ de tweede grootste gsm-operator. Als lid van de Bel-20 index wordt het dan ook opgevolgd door heel wat analisten. Maar wat is dat voor een saai aandeel zeg. Jaar na jaar dezelfde winst, kwartaal na kwartaal dezelfde omzet, nooit komen ze met wat dan ook voor nieuws, kortom dit moet zowat het saaiste aandeel zijn wat ooit op de beurs gestaan heeft.

Ik kan mij dan ook voorstellen hoe zo'n dag van een mobistar analist eruit ziet:

's Morgens installeert hij zich voor zijn computerscherm om de ontwikkelingen van zijn aandeel te volgen. Je weet maar nooit. Maar zoals elke dag gebeurt er helemaal niets. Meestal houdt hij dit een uur vol, soms minder, maar hoe dan ook, lui achterover gezakt, begint hij te knikkebollen en valt hij in een diepe slaap.

Rond 18 uur wordt hij wakker gemaakt door een hypernerveuze collega, de Fortis analist, een man vel over been, die de ganse dag nog niet naar de wc kunnen gaan is, nog geen tijd heeft gehad om iets te eten, en al maandenlang niet meer slaapt, omdat hij zijn nachten nodig heeft om zijn analyses, die hij de vorige nacht gemaakt had, te vervangen door nieuwe. Niets van dit alles bij onze Mobistar man. Hij copieert gewoon zijn analyse van drie maanden geleden, stuurt ze door en geen mens die het gemerkt heeft.

Man wat is dit een saai aandeel.

Hier volgt echter een bekentenis: ik heb er ook, Mobistar aandelen. Ja, zegt het maar, ik weet het, ik ben een saaie piet, "boring Pete" (Sampras) is er niets tegen.

Wat heeft het aandeel gedaan sinds mijn aankoop? Niet veel, of wat dacht je?

Mijn cijfertjes:

aankoop 63,30 op 30/11/06, verkoop 69,55 op 25/01/07, aankoop 64,01 op 26/04/07.

Ik heb tussenin dus een trade gedaan, omdat het opportunistisch was (de volumes bleven gelijk).

Het aandeel staat nu op 52,11 (17/10/08). Conclusie: vandaag sta ik op een verlies van 5,65€ of zowat 9%. Persoonlijk vind ik dat dit meevalt daar de BEL20 op -50% staat over dezelfde periode. Maar hier houdt het niet op. Er zijn ook vier coupons uitbetaald in deze periode: c4 2,025;c5 1,35; c6 2,1 en c7 4,0. Samen maakt dit 9,475. Dit betekent dan toch een winst van 3,825€ of een dikke 3% op jaarbasis (sinds 30/11/06). Geen vetpot, het is dan ook een saai aandeel.

Verkopen doe ik niet. Bij de aankoop wist ik dat de coupons mijn winst zouden zijn. Als de beurzen zich herstellen is de kans, dat het aandeel terug naar mijn aankoop niveau stijgt, realistisch . Tevens zat er ook een speculatief tintje in mijn aankoop. De kans bestaat dat France Telecom een bod op de resterende aandelen uitbrengt met een mooie premie. Ook dat behoort nog altijd tot de mogelijkheden.

Zijn er mensen die nog saaiere aandelen kennen? Ik hoor het graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten