De gebeurtenissen bij beide firma's komen zo vlug op elkaar (zie vorig artikel), dat ik niet anders kan dan opnieuw een update geven. Deze keer geen slecht beursnieuws (alhoewel bij GM eigenlijk wel). Maar een blik op de toekomst. De Engelse pers komt vandaag met een heel interessant artikel naar buiten.
Renault is namelijk bezig met het ontwikkelen van 3 nieuwe types electrische auto's. Eén ervan moet dienen als Londense taxi tijdens de Olympische Spelen van 2012. Dat Parijs de strijd tegen Londen verloren heeft, wordt dus al een beetje gecompenseerd.
Nu zijn er nog een aantal problemen die moeten opgelost worden:
- De kracht van de motor moet nog stijgen, vooral tussen de 50 en 100 km/uur.
- De modellen moeten nog meer gestroomlijnd worden om de actieradius (= af te leggen km zonder opnieuw te moeten opladen) te verhogen.
- De tijd van het opladen moet drastisch ingeperkt worden. Zo willen ze de batterij in 5 minuten kunnen opladen. U begrijpt als u een bezoekje aan uw schoonmoeder wil brengen die 250 km ver woont, het niet interessant is om na pakweg 150 km 8 uur stil te staan om op te laden (tenzij u dit als bijkomend argument wenst te gebruiken om het bezoek wederom uit te stellen).
- Het verbruik voor de airco en verwarming moet zo zuinig mogelijk. Door het wegvallen van de verbrandingsmotor moet alles van de batterij komen, terwijl je die zo rendabel mogelijk moet houden voor de actieradius.
- Het wegennet moet uitgerust worden om het opladen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.
Gelooft u ook dat dit de toekomst is voor de autosector, ziet u onoverkomelijke problemen of misschien andere oplossingen?
Toch nog even de koersen meegeven sedert 28/10
Renault was 20,05 staat nu op 21,60 +7,5%
GM was 6$ staat nu op 3,36$ -78,5% (over dit cijfer heeft u nog een verklaring van mij te goed)
Conclusie: Renault blijft stabiel, GM gaat van kwaad naar erger.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten