maandag 10 november 2008

Renault of opel update

Deze update komt er omdat GM met nieuws naar buiten gekomen is. Ze hebben hun derde kwartaalcijfers gepubliceerd waaruit blijkt dat ze ... zwaar verlies hebben. Tevens doen ze de mededeling dat hun cash opdroogt.

Tja, als u mijn eerste artikel van 28 oktober gelezen hebt, dan is dit geen nieuws! Toch zijn er vrijdag 100 miljoen aandelen verkocht en werd het aandeel 10% lager gestuurd. Sommige beleggers nemen het spreekwoord "eerst zien en dan geloven" wel heel letterlijk.

Persoonlijk vind ik de evolutie van Renault en GM zeer interessant. Zoals gezegd is het een sector die we allemaal goed kennen en dit geldt tevens voor de 2 bedrijven. Toch zijn beide zeer zwaar afgestraft (-80% sedert 1/1/08 voor beide bedrijven), terwijl dit voor de ene oververdiend is en voor de ander niet.

Laten we tenslotte de koersevolutie bekijken sedert mijn eerste publicatie (28/10/2008)

Renault: stond op 20,05 nu op 21,61 +7,5%

General M.:stond op 6,0 nu op 4,36 -37,5%.

U moet ook weten dat sedert mijn bericht op 28/10 er ongeveer (in 1 week) 300 miljoen aandelen GM gekocht zijn. Begrijpt u dat? ik in ieder geval niet. Weg met dat aandeel! Maar wie het nu nog heeft, zit met de zwartepiet. De drie amerikaanse autoconstructeurs hebben voor 50 miljard dollar goedkope leningen gevraagd aan de overheid, van bedelen gesproken.

Wat Renault betreft is de situatie genuanceerder: Renault doet het als bedrijf veel beter, maar zit wel in een slechte sector. Toch is het op dit ogenblik zo laag gewaardeerd dat het wel tegen een stootje kan.

OPGEPAST: Er staat een fout in dit artikel. Haalt u ze er uit? Het heeft met procentjes te maken! In een volgend artikel wil ik graag uitleggen waarom het rekenkundig fout is, maar niet voor mij!

lees verder voor update 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten