woensdag 4 maart 2009

Hillary clinton bij de chinezen

Waar tot voor kort alle aandacht voor China toegespitst was op het mensenrechten probleem en specifiek de rechten van de Tibetanen, is dit nu bij het recent hoogstaand bezoek van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken aan China geen item meer. Integendeel: Hillary Clinton had een heel ander doel.

Hier volgt een kort verslag van het gesprek:

Hillary: "Mag ik u feliciteren met de schitterende olympische spelen vorig jaar."

Yang Jiechi: "I hate you and America ."

Hillary: "Wij, Amerika zijn de grootste economie van de wereld en zouden China een gunst willen vragen."

Yang Jiechi: "I hate you and America."

Hillary: "U weet dat wij als echte Amerikanen nogal veel geld nodig hebben. We hebben zopas weer een triljoen dollar beloofd en die hebben wij eigenlijk niet."

Yang Jiechi: "I hate you and America."

Hillary: "Ik weet dat jullie ons in het verleden altijd geholpen hebben om ons geld te lenen, zou je het nu nog één keer willen doen?"

Yang Jiechi: "Met alle chineze maar niet met den deze. Door al dat geld dat jullie bijmaken, zijn de dollars die wij hebben veel minder waard geworden."

Hillary: "Ik beloof U dat het de laatste keer zal zijn. Ik ben bereid om mijn allerliefste goed aan u te geven."

Yang Jiechi: "Zonder harde onderpand gaat het niet door. Wat is dat dan, uw allerliefste goed? "

Hillary: "eh, ... mijn kredietkaart? "

Geen opmerkingen:

Een reactie posten